Harmonogram aktivít
STOP BULLYING: TAKE A STAND AND LEND A HAND - ZASTAV ŠIKANOVANIE: ZAUJMI POSTOJ A PODAJ POMOCNÚ RUKU!
Projektové aktivity sú zoskupené do štyroch fáz, nasledujú logicky po postupnom vzájomnom spoznávaní sa a vniknutí do témy projektu.
september 2017 - december 2017
Prvé obdobie "Spoznávajme sa navzájom" obsahuje aktivity týkajúce sa poznania projektových partnerov a identifikácie zdrojov šikanovania:
A1 Prezentácia o nás
A1.1 Študentská výmena pohľadníc
A2 Vytvorenie „kútika“ pre Erasmus
A2.1 Logo contest - súťaž
A3 Dotazníky pre študentov, rodičov a učiteľov o hlavných príčinách šikanovania a vytváranie grafov:
A3.1 Zdravie (fyzické, psychologické poruchy, závislosť, formy zneužívania)
A3.2 Rodina (vzťah s rodičom, rozvod, jeden rodič, rodičia pracujúci v zahraničí)
A3.3 Priatelia (konflikty, problémy s komunikáciou a správaním, nedostatok priateľov, nevhodnosť skupiny priateľov)
A3.3 Škola (vzťah učiteľov, pevné pravidlá, rozmanitosť v triedach)
január 2018 - august 2018
Druhé obdobie ”Vyjadrite svoje pocity” je zamerané na rozpoznávanie a vyjadrovanie emócií. Jednotlivé činnosti sú zamerané na:
• Rozvíjanie schopnosti rozpoznávania a vyjadrovania emócií
• Riešenie problémov, vyrovnávanie sa s emóciami
• Skúmanie, prezentácia reálnych situácií a hľadanie riešení
Úlohy:
A4. Návrhy a práca na spoločných pracovných hárkoch a dotazníkoch o stereotypoch a predsudkoch.
A5. Vytvorenie blogu, v ktorom sa študenti zaoberajú týmito otázkami a problémami:
1. riziká alkoholu, drog a závislosti od cigariet;
2. ťažké životné situácie;
3. vyjadrenie svojich pocitov;
4. som aktívny a rešpektujúci občan;
5. používanie sociálnych sietí: príležitosti a riziká.
A6. Študenti zhromaždia svoje vlastné skúsenosti v brožúre, do ktorej zaradia aj príbehy týkajúce sa problémov súvisiacich s otázkou: Ako byť súčasťou skupiny?
A7. Študenti napíšu krátke divadelné hry, do ktorých zakomponujú tému riešenia ťažkých životných situácií a prostredníctvom toho vyjadria aj vlastné pocity.
A8. Študenti jednotlivé divadelné hry zahrajú a vytvoria z nich krátke videospoty.
A9. Študenti vytvoria umelecké diela, obrazy a fotografie týkajúce sa problematiky šikanovania.
A10. Študenti napíšu texty piesní, respektíve vyberú piesne, ktoré im pomôžu vyjadriť emócie. Skladby budú prehrávané počas videokonferencií cez Skype.
september 2018 – marec 2019
Tretie obdobie "Spolu je lepšie" bude mať za cieľ riešenie skupinových problémov, zatiaľ čo aktivity budú cielené na: interpretovanie vzorcov správania, vysvetľovanie takýchto vzorcov, navrhnutie "sprievodcu priateľstvom" a riešenie úloh v tímoch, identifikovanie a precvičovanie spolupráce. Podrobnejšie je možné tieto činnosti opísať takto:
A11. Vytvorenie oficiálneho sľubu proti šikanovaniu a organizácia súťaže, v rámci ktorej sa vyberie sľub, ktorý bude v súlade s logom projektu.
A12. Prednáška o budovaní sebaprijatia prostredníctvom pozitívneho „hovorenie o sebe“. Beseda so psychológom, špeciálnym pedagógom a členom policajného zboru (Bezpečná škola).
A13. Buď detektív! – touto aktivitou budeme pomáhať študentom porozumieť rôznym formám správania sa súvisiacim so šikanovaním, diskutovať a hľadať spôsoby, ako oznámiť šikanovanie, bojovať proti nemu a vytvárať preventívne opatrenia pred vznikom tohto problému.
Aktivity zamerané na empatiu:
A14. Pomenovanie pocitov: študenti budú klásť otázky o tom, ako by sa cítili v troch rôznych situáciách šikanovania: obeť, svedok, agresor.
A15. Odlišní a predsa rovnakí: diskusia o inakostiach, akými sa dospievajúci od seba vzájomne líšia.
A15.1. Pomoc iným, aby sa cítili lepšie, cítili sa jednotní: diskusia + hranie rolí.
A16. Skutky láskavosti: študenti majú premýšľať o tom, ako skutok láskavosti môže zabrániť šikanovaniu.
A16.1. Nástenný plagát vo forme stromu, na konáre ktorého každý študent zavesí popis svojho skutku láskavosti.
A17. Dobrodružstvo a pohyb: budovanie vzájomnej úcty a tolerancie prostredníctvom športu.
A17.1. "Všetci sme odlišní, všetci sme priatelia!" – rôzne aktivity
A18. Študenti organizujú výstavu s rôznymi umeleckými prácami.
A19. Študenti uvedú divadelné predstavenie a natočia ho.
A20. Študenti usporiadajú večierok pre celú komunitu školy (študenti, rodičia, pedagógovia), na ktorom predstavia divadelné hry a predstavia všetky projektové výstupy.
apríl 2019 - august 2019
Štvrté obdobie: "Manažment triedy"
A21. Tematické hry zamerané na dobré správanie
A22. Zmeňme prestávku
A23. Podpísanie "Zmluvy o dobrom správaní sa"
A24. Monitoring vzťahu k škole, spolužiakom, učiteľom
A25. Vytváranie scén šikanovania na základe skúpsenosti a hľadanie riešení, východísk
A26. Analyzovanie rôznych prípadov šikanovania
A27. Vytvorenie návodu, ako sa vyhnúť šikanovaniu